منتديات الباحثين في الدراسات الخاصة بمترجمي العربية وتأهيل المترجمين

Forums for Scholars and Researchers in Arabic Translation and Interpreting Studies and Training

اعتمادية الكليات والجامعات

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • اعتمادية الكليات والجامعات

    ترجمة: رياض الحسن
    الاتجاه: إنكليزي إلى عربي
    ABET
    Almost every university Program must be accredited by a competent and reputed body at national or international level- a process that is repeated every 6 years. This accreditation ensures that a degree in a field has some level of uniform meaning and quality across the country. The Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET), is the recognized accreditor for college and university programs in applied science, computing, engineering, and technology.
    ABET is comprised of a federation of professional and technical societies representing these fields. ABET is responsible for assuring educational quality. It is a voluntary, non-governmental process of peer review designed to determine if certain defined standards and criteria are being met. Accreditation verifies that an institution or program has met the criteria. ABET accreditation tells students, their parents, and employers that the program has met minimum standards of quality education and it has been judged by professionals to provide an adequate preparation for the program graduate. The whole point of the accreditation process is to enable the program establish both the direction and the means for improvement, and further inculcate confidence in the students, parents and employer alike.
    In the past, these reviews simply ensured that a standard level of materials was covered by every accredited department (the core curriculum). While this approach ensured uniformity in engineering education, but it restricted innovation in engineering education.

    هيئة الاعتماد للهندسة والتكنولوجيا
    إن من الواجب على كل برنامج جامعي تقريبا أن يكون معتمداً من قبل هيئة ذات كفاءة وسمعة على المستوى الوطني او الدولي، وهي عملية تتكرر كل ست سنوات. ويكون هذا النوع من الاعتماد ضامنا أن درجة علمية ما في حقل ما يتمتع بمستوى موحد من حيث المعنى والنوعية في سائر أرجاء البلد. وتعد هيئة الاعتماد للهندسة والتكنولوجيا المعروفة اختصارا بـ(ABET) هي جهة الاعتماد المعترف بها لبرامج الجامعات والكليات في مجال العلوم التطبيقية والحاسوب والهندسة والتكنولوجيا.
    تتألف هيئة الاعتماد للهندسة والتكنولوجيا من اتحاد من جمعيات فنية ومهنية تمثل هذه الحقول، وتكون الهيئة مسؤولة عن ضمان النوعية التعليمية. إنها عملية طوعية غير حكومية لمراجعة من طرف آخر للتثبت من اتباع معايير ومقاييس محددة معينة. فاعتماد الهيئة هذا يوصل رسالة الى الطلبة وآبائهم وأرباب عملهم أن البرنامج قد طبق الحدّ الأدنى من معايير التعليم النوعي وأن هناك من المحترفين من أصدر حكماً عليه بأن البرنامج يمثل إعداداً كافياً للطالب المتخرج من البرنامج. والمحور الكلي الذي تدور عليه عملية الاعتماد هو تمكين البرنامج من تثبيت الاتجاه والوسيلة في عملية التطوير، ويغرس في أذهان الطلبة وآبائهم وأرباب عملهم المزيد من الثقة.

What's Going On

Collapse

There are currently 2400 users online. 14 members and 2386 guests.

Most users ever online was 5,331 at 06:25 AM on 12-13-2019.

About us
The Arabic Interpreters Forums is a place for trainees and professionals to meet and discuss issues related to their self-development.
Follow us
BACK TO TOP
Working...
X