المدرسة الافتراضية للترجمة وفنون اللغة العربية (جيمارا)

The Virtual School of Translation and Arabic Related Arts (JEEMARA)

Abstract:

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Abstract:

    الملخص





    أثر التأهيل الأكاديمي والتربوي في امتلاك معلمي العلوم في مرحلة التعليم الأساسي معرفة المحتوى البيداغوجية وتوظيفهم لها في تدريسهم


    هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن معرفة المحتوى البيداغوجية لدى معلمي العلوم في مرحلة التعليم الأساسي واثر تأهيلهم الأكاديمي والتربوي في امتلاكهم وتوظيفهم لها في تدريسهم.
    ولتحقيق هذه الأهداف، حاولت الدراسة الإجابة عن الأسئلة الآتية:
    ١- ما درجة امتلاك معلمي العلوم للمرحلة الأساسية لمعرفة المحتوى البيداغوجية؟
    ٢- كيف تختلف معرفة المحتوى البيداغوجية لمعلمي العلوم للمرحلة الأساسية باختلاف تأهيلهم؟
    ٣- ما درجة تطبيق معلمي العلوم للمرحلة الأساسية لمعرفة المحتوى البيداغوجية في تدريسهم؟
    ٤-كيف تختلف درجة تطبيق معلمي العلوم للمرحلة الأساسية لمعرفة المحتوى البيداغوجية باختلاف تأهيلهم؟
    تكونت عينة الدراسة من ( ٣٠ ) معلماً ومعلمة، تمّ اختيارهم بالطريقة القصدية، ومن ثم صنفوا إلى معلمين مؤهلين أكاديمياً ومعلمين مؤهلين أكاديمياً وتربوياً، حيث بلغ عدد المعلمين المؤهلين أكاديمياً ( ١٢ ) معلماً ومعلمة، وعدد المعلمين المؤهلين أكاديميا وتربوياً ( ١٨) معلما ومعلمة. ولجمع بيانات الدراسة تم استخدام أسلوب المقابلة حيث اشتملت على مجموعة من الأسئلة مع أفراد عينة الدراسة؛ لقياس امتلاك معلمي العلوم معرفة المحتوى البيداغوجية، وكذلك تم استخدام أسلوب الملاحظة لأفراد عينة الدراسة لتحليل سلوكاتهم التدريسية، ولتصديق النتائج التي تم التوصل إليها من خلال المقابلة. وقد أظهرت النتائج وجود ضعف في معرفة المحتوى البيداغوجية لدى معلمي العلوم لمرحلة التعليم الأساسي امتلاكاً وتطبيقاً، من حيث معرفة المحتوى، والمعرفة البيداغوجية العامة، ومعرفة خصائص الطلبة، ومعرفة بيئة التعلم. كما أظهرت النتائج تبايناً في امتلاك معرفة المحتوى البيداغوجية لدى معلمي العلوم المؤهلين أكاديميا والمؤهلين أكاديميا وتربويا، حيث كان امتلاك معلمي العلوم المؤهلين أكاديميا لمعرفة المحتوى البيداغوجية متدنياً، في حين كان امتلاك معلمي العلوم المؤهلين أكاديميا وتربويا لها أفضل. وقد أظهرت النتائج المنبثقة عن حضور حصص العلوم التي ينفذها هؤلاء المعلمون مستوى متدنياً لتطبيق معرفة المحتوى البيداغوجية لدى معلمي العلوم المؤهلين أكاديميا والمؤهلين أكاديميا وتربويا. وفي نهاية الدراسة قدم الباحث مجموعة من التوصيات.






    Abstract
    Effects of Academic and Educational Training on the Acquisition by Primary schools Teachers of Science of Pedagogical Content Knowledge (PCK) and their Use of PCK in Supporting their Teaching Practices

    This study aimed at exploring Pedagogical Content Knowledge (PCK) of science teachers in primary schools and its effects on their acquisition and employment of such knowledge in their teaching practices. To achieve the above stated objectives, the study sought to answer the following questions:
    1. How much PCK do science teachers in primary schools have?
    2. How can PCK of science teachers in primary schools change according to their training?
    3. To what extent do science teachers in primary schools apply PCK in their teaching practices?
    4. How does PCK application by science teachers in primary schools differ with different trainings?
    The population of the study comprised 30 teachers (males and females) chosen through the intentional method. The subjects of study were then subcategorised into: academically trained teachers, and academically and educationally trained teachers, the total numbers of the groups were 12 and 18 respectively. In collecting the data of study, the interview method was used in which a number of questions were directed to the subjects. The aim was to measure science teachers PCK acquisition. The study also used the observation method for analyzing the teaching behaviours and validating the findings reached through the interviews. The study has found a PCK weakness of science teachers in primary schools in terms of acquisition and application, content knowledge, general pedagogical knowledge, knowledge of students’ specificities, and knowledge of the teaching environment. It has also been found that there is a discrepancy in PCK acquisition between academically trained subjects and those who were academically and educationally trained. The findings reveal that those who received academic only academic training show low PCK, in contrast with those who received academic and educational training, who proved to be on a higher position regarding PCK. The findings emerging from the attendance of science lesson classes by the subjects show again that academically and educationally trained teachers demonstrated better PCK acquisition than the other category. In light of the findings, the researcher concluded the study with a couple of recommendations.




What's Going On

Collapse

There are currently 2846 users online. 5 members and 2841 guests.

Most users ever online was 84,330 at 07:54 PM on 02-03-2023.

About us
The Virtual School for Translation and Arabic Related Arts (JEEMARA) is a place for trainees and professionals to meet and discuss issues related to their self-development.
Important Links
Follow us
Privacy Policy
BACK TO TOP
Working...
X