Announcement

Collapse
No announcement yet.

قرار حول قانون العقوبات- الإجهاض

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • [Provisions] قرار حول قانون العقوبات- الإجهاض




    ​​​​​​​الفصل الثالث


    في الإجهاض
    المادة (321) عقوبة اجهاض النفس
    كل امرأة أجهضت بما استعملته من الوسائل أو رضيت بأن يستعمل لها غيرها هذه الوسائل، تعاقب بالحبس من ستة أشهر إلى ثلاث سنوات.
    المادة (322) عقوبة اجهاض امرأة برضاها
    1. من أقدم بأية وسيلة كانت على إجهاض امرأة برضاها، عوقب بالحبس من سنة إلى ثلاث سنوات.
    2. وإذا أفضى الإجهاض أو الوسائل التي استعملت في سبيله إلى موت المرأة عوقب الفاعل بالأشغال الشاقة المؤقتة مدة لا تقل عن خمس سنوات.
    المادة (323) عقوبة اجهاض امرأة دون رضاها
    1. من تسبب عن قصد باجهاض امرأة دون رضاها، عوقب بالأشغال الشاقة مدة لا تزيد على عشر سنوات.
    2. ولا تنقص العقوبة عن عشر سنوات إذا اقتضى الاجهاض أو الوسائل المستعملة إلى موت المرأة.
    المادة (324) الاجهاض محافظة على الشرف
    تستفيد من عذر مخفف، المرأة التي تجهض نفسها محافظة على شرفها ويستفيد كذلك من العذر نفسه من ارتكب إحدى الجرائم المنصوص عليها في المادتين (322 و323) للمحافظة على شرف إحدى فروعه أو قريباته حتى الدرجة الثالثة.
    المادة (325) ظرف مشدد للاجهاض
    إذا كان مرتكب الجرائم المنصوص عليها في هذا الفصل طبيباً أو جراحاً أو صيدلياً أو قابلة، يزاد على العقوبة المعينة مقدار ثلثها.

    الباب الثامن
    في الجنايات والجنح التي تقع على الإنسان
    الفصل الأول
    المادة (331) قتل الام وليدها قصدا
    إذا تسببت امرأة بفعل أو ترك مقصود في قتل وليدها الذي لم يتجاوز السنة من عمره على صورة تستلزم الحكم عليها بالإعدام، ولكن المحكمة اقتنعت بأنها حينما تسببت في الوفاة لم تكن قد استعادت وعيها تماماً من تأثير ولادة الولد أو بسبب الرضاعة الناجم عن ولادته، تبدل عقوبة الإعدام بالاعتقال مدة لا تنقص عن خمس سنوات.
    المادة (332) قتل الام وليدها من السفاح قصدا
    تعاقب بالاعتقال مدة لا تنقص عن خمس سنوات، الوالدة التي تسببت - اتقاء العار- بفعل أو ترك مقصود في موت وليدها من السفاح عقب ولادته.
    المادة (336) الايذاء المقصود المؤدي الى الاجهاض
    من تسبب بإحدى وسائل العنف أو الاعتداء المذكور في المادة 333 بإجهاض حامل وهو على علم بحملها، عوقب بالأشغال الشاقة المؤقتة مدة لا تزيد على عشر سنوات.
    المادة (340) العذر في القتل
    1. يستفيد من العذر المحل، من فاجأ زوجته أو إحدى محارمه حال التلبس بالزنا مع شخص آخر وأقدم على قتلهما أو جرحهما أو إيذائهما كليهما أو إحداهما.
    2. يستفيد مرتكب القتل أو الجرح أو الإيذاء من العذر المخفف إذا فاجأ زوجه أو إحدى اصوله أو فروعه أو أخواته مع آخر على فراش غير مشروع.






    Chapter III

    On Abortion

    Section (321) Penalty for Self-Abortion

    Any woman who aborts by any tools or showed consent to have such tolls used with her by other persons shall be sentenced to imprisonment for a term ranging from six months to three years.

    Section (322) Penalty for Aborting a Woman with her Consent

    1. Any person, by using any tool whatsoever, who aborts a woman with her consent shall be sentenced to imprisonment for a term ranging from one to three years.

    2. Should the abortion or the tools used for such purposes eventually lead to the death of the woman, the perpetrator shall be sentenced to temporary hard labor for a term of no less than five years.

    Section (323) Penalty for Woman's Abortion without her Consent

    1. Any person intentionally causing the abortion of a woman without her consent shall be sentenced to hard labor for a term not exceeding ten years.

    2. Said penalty shall not be less than ten years if the abortion or the tools used for such purpose led to the death of the woman.

    Section (324) Abortion for Honor Protection

    Any woman who aborts for the sake of protecting her honor shall be entitled to the extenuating excuse, which shall also apply to perpetrators of offenses prescribed for in Sections 322 and 323 for the sake of protecting the honor of a descendent or a relative up to the third degree.

    Aricle (325) Aggravating Condition for Abortion

    If the perpetrator of offences prescribed in this chapter is a physician, a surgery, a pharmacist or a midwife, a third of the prescribed penalty shall be added to their term.



    Chapter VIII

    On Offences and Misdemeanors Afflicted on Humans

    Chapter I

    Section (331) Mother's Intentional Murdering of her Newborn

    If any woman causes, through an intentional act or neglect, the killing of her newborn under the age of one year, she shall receive capital punishment. If the court, however, is convinced that when she caused the death of her newborn she had not yet completely recovered her consciousness, the loss of which was caused because of birth or lactation after birth, the punishment shall be reduced to detention for a term of no less than five years.

    Section (332) Mother's Murdering of her Illegitimate Newborn

    Any mother who intentionally causes, for the sake of averting dishonor, by acting or through intentional neglect, her illegitimate newborn to die upon its birth, shall be sentenced to detention for a term of no less than five years.

    Section (336) Intentional Harming Leading to Abortion

    Any person using means of violence or assault prescribed in Section 333 above leading to the abortion of a pregnant woman against his own knowledge of her pregnancy shall be sentenced to temporary hard labor for a term not exceeding ten years.

    Section (340) Excuse for Murdering

    1. Any person shall be entitled to the extenuating excuse if he catches his wife or any of his non-marriageable relatives in the act of adultery with another person then kills or afflicts injury on either or both of them.

    2. The perpetrator of the murder, injury or harm shall benefit from the extenuating excuse if he catches his wife, ascendant, descendent, or sister in an illegitimate bed with a man.



    للمشاركة في االدروس اضغط هنا
    https://bit.ly/2UkZVs4

    Contact me: hi@arabinterpreters.com

Unconfigured Ad Widget

Collapse

What's Going On

Collapse

There are currently 1291 users online. 6 members and 1285 guests.

Most users ever online was 2,917 at 08:09 PM on 04-07-2019.

Working...
X